لامپ کم مصرف شمعی لوستر زندگی شما را رویایی می کند

همیشه لامپ کم مصرف شمعی لوستر در مکان های عمومی خانه ها استفاده می شود و خیلی ب صرفه مقروم به صرفه است بیل نوردهاوس یک اقتصاددان در دانشگاه ییل است.

او وسواس زیادی پیدا کرد که بفهمد نور هزاران سال پیش چقدر گران بوده و در طول زمان چگونه تغییر کرده است.

زیرا نور  چیزی است که جامعه برای همیشه به آن نیاز داشته است. این راهی برای ردیابی پیشرفت بود، نه فقط در نور، بلکه در بسیاری از چیزها.

نوردهاوس موفق به ردیابی برخی از داده های اقتصادی از بابل باستان شد. و برای اینکه ببیند مردم برای پولشان چقدر نور می گیرند، یک چراغ نفتی اولیه را در اتاق غذاخوری خود نصب کرد و آن را با نورسنج اندازه گرفت.

بیل نوردهاوس: و من فقط آن را اندازه می‌گیرم و می‌نویسم، درست همانطور که در فیلم‌های قدیمی می‌بینید، مردی در کت آزمایشگاهش اندازه‌هایش را می‌نویسد.

این پاسخی است که او دریافت کرد. در زمان بابل، 4000 سال پیش، یک روز کار نور بسیار کمی می خرید. می توانید نور کافی برای روشن کردن یک اتاق بخرید اما نه برای مدت طولانی.

لامپ

گلدشتاین: این دنیایی بود که وقتی خورشید غروب کرد، تقریباً همه در تاریکی زندگی می کردند. این ممکن است تا حدی رمانتیک به نظر برسد اما اساساً افتضاح بود. تاریکی چیزی خطرناک بود، چیزی که تو را به دام انداخت.

در پاریس، در یک مقطعی، در واقع قانونی وجود داشت که می‌گفت هر شب، همه باید کلیدشان را به یک قاضی بدهند، به خانه بروند و خود را در خانه حبس کنند.

KESTENBAUM: اقتصاددانان در مورد بهره وری زیاد صحبت می کنند، اینکه یک فرد چقدر می تواند با یک روز کار تولید کند. در آن زمان، پاسخ چندانی نبود. همه چیز سخت بود پرورش غذا سخت بود.

تمام روز کار می کردی و با درآمدی که به دست می آوردی نمی توانستی چیزی بخری است.

روشی که اوضاع بهتر می شود در نور و در همه چیز  روشی که یک اقتصاد رشد می کند، این است که کسی راه بهتری برای انجام کاری ارائه دهد.

گلدشتاین: برای مثال، با نور، مردم شروع به استفاده از روغن نهنگ می کنند. این برای نهنگ ها بسیار بسیار بد است. رشد اقتصادی همه چیز خوب نبود. اما نهنگ ها چربی زیادی دارند.

اما برای هزاران سال، پیشرفت‌ها در نور و همه چیز، بسیار جزئی هستند – همه چیز تغییر چندانی نمی‌کند. و بیل نوردهاوس می‌گوید تا حدود سال 1800 نور هنوز گران است.