بازیگر معروف هالیوودی که به ترمه سرمه دوزی شده ایرانی علاقه زیادی دارد

اولین جایگاه گلدوزی و ترمه سرمه دوزی شده، شهر اصفهان برگرفته از دوخت سنتی، هنر دوخت روی پارچه است و با قیمت روز پارچه های ترمه، جایگاه خود را در بین علاقه مندان ایرانی باز کرده است.

در برخی از برنامه های تلویزیونی گاهی اوقات هنرمندان به طور تصادفی یاد می گیرند که چگونه به نام های مختلف گلدوزی کنند.

بهتر است که هنرمند بخواهد گلدوزی را آموزش دهد.ابتدا تحقیقات خود را در این زمینه کامل کنید زیرا رسانه ملی برای کشورهای دیگر نیز در دسترس است.

گلدوزی سنتی باید جایگاه صحیح خود را به خصوص در جوانه های گلدوزی حفظ کند و اگر کسی تفاوت ساقه دوزی ساده و شال یا سنجاق دوزی را نمی داند، بهتر است با تمرینات اشتباه دیگران را گمراه نکند.

ترمه

هنر ترمه دوزی از استان یزد تا سایر شهرها و استان ها، این هنر با ابداعاتی در نقش ها و رنگ آمیزی زمینه های نساجی در دسترس مردم است.

مردم یزد به آثار هنرمندان خود ارج می نهادند و از پارچه آن برای دوخت لباس و ملزومات زندگی استفاده می کردند و حتی در بسیاری از منازل خود پرده ها را با این هنر تزئین می کردند.

ترمه در واقع به این معناست که پارچه ای از ترمه را با نخ دوختی دور آن تزئین می کنند، در آن از فلز استفاده نشده است.

متأسفانه گاهی اوقات استفاده از پارچه ترمه به عنوان لفاف روی سطل زباله دیده می شود که این به هیچ وجه صحیح نیست زیرا ترمه از نظر نقش و رنگ جایگاه طولانی و ارزشمندی دارد.

هنر گلدوزی را می توان روی پارچه های ترمه و مخمل نیز اعمال کرد، همچنین به دلیل تفاوت قیمت روی پلیور.

بهتر است گلدوزی را در مراحل اولیه روی پارچه درپوش مشکی آموزش دهید و پس از آموزش هنرجو با آموزش صنعت طراحی روی پارچه ترمه و مخمل به مرحله دوخت برسد.